Ordna Bolån ska bli mötesplatsen för bolån

Ordna Bolån ska bli mötesplatsen för bolån

Idag öppnar Ordna Bolån, Sveriges nya mötesplats för bolånekunder och banker. Företaget ägs av Svensk Fastighetsförmedling men är en digital tjänst där bolånekunder oberoende mäklarbolag enkelt kan få hjälp med lånelöften och bolån från anslutna banker.

Ordna Bolån möjliggör ett nytt sätt för banker och kunder att interagera som förenklar processerna kring bolån – i synnerhet i samband med bostadsköp. Ordnabolan.se ska bli marknadens självklara mötesplats där kunden enkelt skapar en ansökan som kläs på med olika datorkällor för att direkt kunna skickas till varje ansluten bank via en integrerad plattform. Utöver den tekniska plattformen finns licensierade Bolånehandläggare ett samtal bort för att hjälpa till från ansökan till tillträdet. I slutändan kortas handläggningstider ner och därmed också tiden från ansökan till beviljat lån.

– Jag har svårt för krångel. Om jag är kund, då vill jag få hjälp när jag behöver den. Vårt mål med Ordna Bolån är att det ska vara lätt att välja långivare i samband med bostadsköpet. När du har flyttat in i din nya bostad ska du ha en skön känsla kring bolånet, inte dåligt samvete att det blev det första bästa alternativet, eller för att du valde bindningstid på måfå, säger Hemad Razavi, VD på Ordna Bolån.

– Samtidigt blir det allt svårare för bankerna att nå ut till bolånekunder precis vid köptillfället; det kräver distribution, tid och resurser. Vi hjälper banken med kundanskaffning, tar över den första tidskrävande kontakten och matchar rätt kunder med rätt långivare. Ordna Bolån blir länken mellan låntagare och långivare, fortsätter Hemad Razavi, VD på Ordna Bolån.

2020 förvärvade Svensk Fastighetsförmedling majoriteten av bolaget som nu får namnet Ordna Bolån och blir Sveriges ledande digitala tjänst för bolån. Förvärvet är ett led i Svensk Fastighetsförmedlings strategi att bredda erbjudandet och utveckla nya tjänster kopplat till boende.

– Svensk Fastighetsförmedling har en lång historia av innovationer. Vi var med och grundade Hemnet 1998 som idag är den självklara mötesplatsen för säljare och köpare av bostäder. Nu är vår ambition med Ordna Bolån att skapa en lika självklar mötesplats när det gäller bolån. Vi gör det här för att vara en del av ett hållbart boendeliv, säger Liza Nyberg, VD på Svensk Fastighetsförmedling.

Svensk Fastighetsförmedling är Sveriges största oberoende bostadsförmedlare med 230 bobutiker och 1 200 medarbetare över hela landet. 2020 förmedlade Svensk Fastighetsförmedling runt 30 000 bostäder till ett värde av omkring 80 miljarder kronor.

– Det är en styrka att vi har Sveriges största oberoende fastighetsmäklare, Svensk Fastighetsförmedling, i ryggen med sin distribution över hela Sverige. Ordna Bolån är oberoende i den bemärkelsen och inte knutet till någon mäklare, säger Hemad Razavi, VD på Ordna Bolån.

Fakta om Ordna Bolån:

Ordna Bolån är mötesplatsen för låntagare och långivare. En mötesplats med kundens bästa för ögonen och där banker kommer till låntagaren, inte tvärtom.

Genom att matcha långivarens erbjudanden med låntagarens behov, sållar vi bra från mindre bra. Vill kunden ha rådgivning finns vi ett samtal bort. Engagerat, lösningsorienterat och med kundens behov i fokus, gör vi jobbet och guidar enkelt och smidigt till en lösning som passar det individuella behovet. Vill kunden ha hjälp att jämföra, tar vi ett steg tillbaka och låter vår tjänst sköta jobbet.

Ordna Bolån är experten som gör det lätt att välja. Vi är en del av Svensk Fastighetsförmedling. För mer information, besök oss på ordnabolan.se