Bolånekostnaderna har sprungit om finanskrisens rekordnivåer – detta talar för en positiv vändning

En kartläggning från Ordna Bolån baserad på data från SCB, FI och Svensk Mäklarstatistik visar att rekordnivåerna från 2008 för bolånekostnader nu är slagna. 2008 var genomsnittskostnaden för ett bolån med rörlig ränta* 5 585 kr per månad. Samma siffra i februari 2023 var 5 966 kr. Sen 2005 har bolånekostnaderna stigit tio gånger snabbare än medianlönen, sex gånger snabbare än konsumentprisindex och nära fyra gånger snabbare än elpriserna. Ordna Bolåns vd, Hemad Razavi, slår fast att det är en tuff tid, men att det finns tecken på att vändningen är närmare än de flesta tror.

Graf 1 Utveckling av bolånekostnader i kr sedan 2005 justerat för inflation

Graf som visar utveckling av bolånekostnader i kronor sedan 2005 justerat för inflation

– Vad som hänt tidigare kan lära oss vad som sker framåt. 2008 var svenskars bolånekostnader i genomsnitt 5 585 kr per år. I februari 2023 beräknas denna kostnad till 5 966 kr. Ett dystert rekord, men också ytterligare ett tecken på att toppen snart är nådd, säger Hemad Razavi.

Under början av 2023 har räntorna fortsatt upp men det är sannolikt att de flesta aktörerna, inklusive storbanker och myndigheter har fel om det medellånga perspektivet.

– Om Riksbanken tittar på detta, att bolånekostnader nu slår finanskrisens nivåer, borde de inse att det är dags att ta ett steg tillbaka och vänta in effekten av tidigare räntehöjningar snarare än att med fler höjningar – helt i onödan – skada bostadsägare ytterligare, säger Hemad Razavi.

– Utöver detta finns fler anledningar att avvakta. Räntehöjningarna slår till rejält först under året då 72% av svenskars lån, sitter på bindningstider som löper ut i år. Många insatsvaror faller också rejält i pris vilket kommer sänka priset för kund, inte minst när kunder synar nu smygflationen, säger Hemad Razavi.

– Alternativet, fortsatta räntehöjningar, innebär att bostadsägare blir kanonmat i kampen mot inflationen. Ett tydligare argument för att tre procent räcker finns inte, säger Hemad.

Grafen nedan sätter de rusande bolånekostnaderna i relation till utvecklingen av medianlönen, elpriserna och konsumentprisindex.

Graf 2 Procentuell utveckling justerat för inflation

Graf som visar procentuell utveckling justerat för inflation

För att hamna under 2008 års nivå behöver en rörlig snittränta på 3,49 procent nås. I februari 2023 låg den rörliga snitträntan på 3,73 procent.

– Mellan 2005 och februari 2023 ökade elpriserna med 51 procent. Under samma period har kostnaden för ett bolån med rörlig ränta ökat 186 procent. Elpriserna har drabbat många hårt, inte minst villaägare, men bolånekostnaderna slår nu ännu hårdare i plånboken, säger Hemad Razavi.

– Under finanskrisen 2008 gick bolånekostnaderna upp med 167 procent. Då sattes hela systemet i gungning – globala bankjättar konkurssattes över en natt, skuldsatta europeiska länder tvingades till åtstramningsåtgärder och kapitalismens fortlevnad var ifrågasatt. Från ett samhällsekonomiskt perspektiv är läget knappast så illa idag, säger Hemad Razavi.

–Vi ser inte att Riksbanken har tagit höjd för det vår kartläggning visar, att de faktiska bolånekostnaderna nu sprungit om rekordnivåerna från finanskrisen och att det börjar få full effekt först nu när det är dags att binda om lånen, säger Hemad Razavi.

– Riksbanken har varit tydliga med att fler räntehöjningar är på gång. Vi menar att fler höjningar är fel beslut. Riksbanken kan försvara kronan med andra medel. Exempelvis genom att öka takten på försäljningen av statsobligationer och mängden utgivna riksbankscertifikat, säger Hemad Razavi.

– Står du inför en bolåneförhandling just nu är mitt bästa tips att försöka ha is i magen. Klarar man av en rörlig bolånekostnad kan det vara värt att vänta och se vilka signaler Riksbanken skickar ut vid nästa justering av styrräntan i april, säger Hemad Razavi.

Om kartläggningen

Ordna Bolån har baserat sina uträkningar på statistik från Svensk Mäklarstatistik, SCB, Finansinspektionen och Energimarknadsbyrån. Vid förfrågan delas bakgrundsmaterial i sin helhet.

*Räntenivån är den genomsnittliga rörliga räntan (3-mån) för nya och omförhandlade bolån för respektive år.

Pressbild på Hemad Razavi kan laddas ner via följande länk.