Avvikande öppettider:

Sveriges nationaldag 6 juni: Stängt

Ordnas Bolånebarometer augusti 2023: Inflationspessimismen ökar

Ordnas Bolånebarometer augusti 2023: Inflationspessimismen ökar

Ordna Bolåns undersökning Bolånebarometern augusti 2023 visar att 63% tror på ökade bolåneräntor, och 54% tror på ökad inflationstakt, det närmsta halvåret. Samtidigt minskar andelen som hade valt rörligt ränta. Två hinder för köp eller byte av bostad har också blivit större – priserna upplevs som för dyra och lån blir allt svårare att få.

Bolånebarometern från Ordna Bolån undersöker varje månad svenskars uppfattning om bostads- och bolånemarknaden. Undersökningen är riksrepresentativ och genomförs av Nepa.

På frågan om man upplever något hinder för köp eller byte av bostad svarade 37% att ”Det är för dyrt att köpa” i augusti – en ökning från 31% i juli. Andelen som svarade ”Jag får inget lån av banken” ökade också från 12% i juli till 16% i augusti.

–För mig är detta en tydlig indikation på att räntehöjningarna gröper ur köpkraften på bostadsmarknaden, säger Hemad Razavi, vd på Ordna Bolån.

I grafen nedan syns andelen svenskar som i augusti trodde att bolåneräntor, inflationstakten, elpriserna och bostadspriserna kommer att stiga det kommande halvåret.

– Under sommaren är det tydligt att folk blivit mer pessimistiska. Man förväntar sig högre elpriser och ränta. Inflationen sticker samtidigt ut rejält. Jämfört mot juli har andelen som tror på en ökad inflationstakt stegrat med 9 procentenheter, säger Hemad Razavi.

Några datapunkter att titta specifikt på är de markerade i grafen. Skillnaden just på inflationstakten är ännu större om man jämför augusti mot lågpunkten juni – då är skillnaden 13%. Avseende elpriserna såg vi högre elpriser under sommaren och bensinpriset är särskilt högt just nu. Avseende elpriserna är det nu hela 54% som tror på högre priser – kanske också som en konsekvens att vintern snart är här – och det är 23% högre än i maj. Andelen som tror att bolåneräntorna stiger har också ökat något och vad man tror om bostadspriserna visar det motsatta.

– Att många tror på stigande bolåneräntor beror på att inflation inte har fallit tillbaka snabbt nog. Detta beror primärt på ett försämrat geopolitiskt läge som höjt de amerikanska långräntorna vilket påverkar hela världen.

Inflationen har inte fallit tillbaka i den takt man hade hoppats. Inflationen i juni var överraskade hög. Det som drog upp priserna då det som var semesterrelaterat; nämligen biluthyrningar, utlandsflygresor och paketresor. Elpriset stack också iväg.

– Trots det finns anledning till optimism, säger Hemad. Tittar vi på inflationssiffrorna i augusti* så ser vi en årlig förändring på 4,7%, men den månatliga förändringen visade inte inflation, utan deflation. Minus 0,1%. Det var i slutet av 2022 som inflation verkligen tog fart och därför är jämförelsetalen från slutet av 2022 så höga att inflationen på årsbasis kommer bli lägre om vi fortsätter med en låg månadsinflation. Det tror vi kommer hända och redan i december eller i början av nästa år skulle vi då vara på Riksbankens inflationsmål om 2% inflationstakt. Därför ser vi inte behovet av en räntehöjning nu på torsdag.

* Källa KPIF: SCB

Inflation augusti 2023

– Det blir intressant att se på BNP siffrorna som släpps på torsdag (21 sept). Vi ligger redan i princip sämst i klass i hela Europa**. Är det då verkligen läge att höja styrräntan vidare? Riksbanken inbillar sig att man på egen hand kan försvara kronan med en höjd ränta. Kostnaden är att fler företag går i konkurs och fler blir av med jobb och hem. Det är vad som är i vågskålen när Riksbanken fattar beslutet på torsdag. Jag menar på att vi som land skjuter oss i foten med fler räntehöjningar genom att försvaga den svenska ekonomin ytterligare, och då med särskild fokus på bostadsmarknaden – både den privata men framförallt den kommersiella. Följden blir att internationella investerare drar öron åt sig än mer. Kronan försvagas ytterligare.

** Källa BNP: Eurostat (2023, Q2, endast Poland hade sämre BNP utveckling än Sverige)

Ordnas Bolånebarometer visar också vilka bindningstider som svenskar föredrar ifall de skulle ta ett nytt, eller förnya sitt nuvarande, bolån.

Röligt eller bundet - Ordnas Bolånebarometer augusti 2023

– Vad vi ser är att rörlig ränta blir allt mindre populärt samtidigt som 1 eller 2 års bindningstid blivit aningen mer attraktivt. Folk är sannolikt nervösa över ytterligare räntehöjningar från Riksbanken som man inte har råd med och eftersträvar därför förutsägbara utgifter på medellång sikt, säger Hemad.

Om undersökningen

Statistik baseras på en riksrepresentativ månatlig undersökning genomförd av marknads-undersökningsföretaget Nepa bland allmänheten 25–59 år i Sverige under perioden januari 2023 – augusti 2023. Varje månad svarar 400–500 respondenter Bolånebarometerns frågor.

Avvikande öppettider:

Första maj 1 maj: Stängt