Amorteringskravets okända tidsfrist har löpt ut för 80 000 svenskar

Amorteringskravets okända tidsfrist har löpt ut för 80 000 svenskar

Den 1 juni 2016 infördes amorteringskravet som begränsade möjligheten att omvärdera en bostad under fem år. Nu har det gått fem år, vilket öppnar upp möjligheten att värdera bostaden på nytt vilket kan leda till lägre ränta och lägre tvingad amortering.

Omkring 80 000* personer i Sverige har nu en möjlighet att få en ny värdering av en bostad som ökat i värde och därmed sänka amorteringskravet med 1-2%. Det skapar förutsättningar att sänka bolåneräntan med 0,3%. En person som inte omförhandlat sitt bolån sen 2016 kan få en ännu större räntesänkning.

– Jag tror det är få som känner till att den här möjligheten uppstår efter fem år. Om du köpte en bostad 2016 har du nu möjlighet att omvärdera din bostad och ta en diskussion om ditt bolån, säger Hemad Razavi, VD på Ordna Bolån.

Amorteringskravet innebär att du ska amortera mellan 0-2% av lånet, beroende på hur stor belåningsgrad du hade när du köpte bostaden eller när du sist omförhandlade bolånet. Ett lån på mer 70% av bostadens värde ger en amortering på 2% medan ett lån på 50-70% innebär 1% amortering.

– En lägre belåningsgrad kan ge en lägre tvingad amortering och även en lägre ränta. Låt säga att du tog ett lån 2016 som nu är på 3 miljoner kronor. Om din bostad har ökat i värde och du har amorterat på lånet, kanske du har gått från över 70% till under 50% i belåningsgrad. Då skulle amorteringskravet på lånet gå från 2% till 0%, eller mer konkret 5 000 kronor mindre per månad. En sådan förändring i belåningsgraden skulle också motivera en räntesänkning på mellan 0,30% allt annat lika. Har du inte omförhandlat bolånet sedan 2016 ska du dessutom ha i åtanke att genomsnittsräntorna är 0,28% lägre. En total räntesänkning med 0,60% är inget ovanligt i en sådan situation, vilket sänker räntekostnaden med 1 450 kr per månad, säger Hemad Razavi, VD på Ordna Bolån.

I tabellerna nedan kan du se hur belåningsgraden påverkas av värdeutvecklingen ur ett femårsperspektiv samt vilken förändring i amorteringstakt som man kan förvänta sig.

– Bollen ligger hos dig som låntagare. Bankerna kommer inte ta initiativ till att omvärdera när fem år går ut. Det finns goda möjligheter att gå vinnande ur den här situationen för den som tar tag i detta, säger Hemad Razavi, VD på Ordna Bolån.

– Siffrorna talar sitt tydliga språk. Folk mår dåligt på grund av bolån. Vi måste skapa bättre förutsättningar för människor att kunna ta riktigt sköna och välgrundade bolånebeslut, säger Hemad Razavi, VD på Ordna Bolån.

– Ingen ska känna maktlöshet inför sin bolånesituation och ingen ska ha dåligt samvete för att man gick på det första enkla valet, säger Hemad Razavi, VD på Ordna Bolån.

Undersökningen visar att folk är medvetna om att bolån är viktigt, 50 procent av de som har bolån menar att det är den faktor som har störst påverkan på deras privatekonomi. Ur samma grupp vände sig varannan person till sin vanliga bank för att ta sitt senaste bolån.

En graf som visar belåningsgraden efter 5 år

En graf som visar hur amorteringskravet kan förändras efter 5 år

*Baserat på att det totalt gjordes 150 000 bostadsaffärer 2016. (Svensk Mäklarstatistik)

Pressbild:

Klicka här för att ladda ner högupplösta bilder på Hemad Razavi, VD på Ordna Bolån.

Presskontakt:

Henrik Freudenthal, kommunikationschef på Svensk Fastighetsförmedling

Om Ordna Bolån:

Ordna Bolån är mötesplatsen för låntagare och långivare. En mötesplats med kundens bästa för ögonen och där banker kommer till låntagaren, inte tvärtom.

Genom att matcha långivarens erbjudanden med låntagarens behov, sållar vi bra från mindre bra. Vill kunden ha hjälp av erfarna rådgivare finns vi minuter bort. Engagerat, lösningsorienterat och med kundens behov i fokus, gör vi jobbet och guidar enkelt och smidigt till en lösning som passar det individuella behovet. Vill kunden ha hjälp att jämföra, tar vi ett steg tillbaka och låter vår tjänst sköta jobbet.

Ordna Bolån är experten som gör det lätt att välja. Vi är en del av Svensk Fastighetsförmedling. För mer information, besök oss på ordnabolan.se

Amortering

Vi på Ordna Bolån rekommenderar att du som har bolån amorterar i den takt du kan och är komfortabel med, oavsett om det finns ett amorteringskrav eller ej. Amortering är i regel ett bra sätt att skapa långsiktig ekonomisk stabilitet samtidigt som du sparar pengar i form av lägre räntekostnader.

Med det sagt innebär en lägre tvingad amorteringstakt större finansiellt utrymme och möjlighet till att investera och spara. Ordna Bolån rekommenderar ofta att först spara ihop till en buffert för oförutsedda kostnader, istället för att maximera amorteringarna och inte ha någon buffert alls.

Att bli av med amorteringskravet innebär att du inte längre behöver åberopa särskilda skäl till banken, som måste godkännas av banken, för att få lägre amorteringstakt under perioder då du behöver stärka din ekonomi.