Ring oss på
020-25 26 26

I november steg andelen svenska hushåll som var nöjda med sina bolåneräntor till rekordhöga 56 procent, en ökning med åtta (8) procentenheter från oktober och den högsta nivå som uppmätts sedan mätningarna inleddes i januari 2023. Fler hushåll tror också på oförändrade räntor framöver, upp fem (5) procentenheter. Samtidigt steg kvoten kraftigt mellan optimister och pessimister avseende bostadspriserna de närmaste sex månaderna; fler tror på stigande och färre på sjunkande bostadspriser.
Andelen som är nöjda med sina bolåneräntor stiger kraftigt mellan oktober och november, en ökning med åtta (8) procentenheter. Den stora förändringen sker från gruppen ”varken missnöjd eller nöjd” (minus sex procentenheter) till ”ganska nöjd” (plus sju procentenheter). Totalt är nu 56 procent ”nöjda”, medan 29 procent är missnöjda. Det är den högsta andelen nöjda sedan mätningarna började i januari 2023.
På frågan hur hushållen tror att bolåneräntorna kommer att utvecklas de närmaste sex månaderna svarar fem (5) procentenheter färre att räntorna kommer att ”sjunka”. Lika stor ökning sker i gruppen som tror på ”oförändrade” räntor.
Även inflationsförväntningarna utvecklas fördelaktigt ur ett ränteperspektiv. Tre (3) procentenheter fler tror nu på ”sjunkande” inflation. 48 procent tror att inflationen blir ”oförändrad”, medan 32 procent bedömer att den stiger.
“Inflationsoron har ebbat ur, fler tror på oförändrade räntor framöver, bolåneräntorna har kommit ner något. Det är förståeligt att många är nöjda just nu.”, säger Hemad Razavi, vd, Ordna Bolån.
Jämförs november med september blir skillnaderna ännu tydligare. Tio (10) procentenheter färre tror nu på ”sjunkande” räntor. Ökningen sker framför allt i gruppen som tror på ”oförändrat”, som stigit med sju (7) procentenheter.
Liknande utveckling syns i synen på bostadspriserna. Andelen som tror på ”stigande” priser har ökat med fem (5) procentenheter sedan september. Tre (3) procentenheter kommer från gruppen ”oförändrat” och två (2) procentenheter från ”sjunkande”.
“Skillnaden mellan november och september, bara två månader, är dramatisk. Hela tio procentenheter färre tror på sjunkande räntor, samtidigt som fem procentenheter till tror på stigande bostadspriser. Vi har sett större aktivitet på bostadsmarknaden och kanske är det så att när man följt på mer stiltje börjar fundera på att byta bostad så noterar man att bostadspriserna är på väg upp.” säger Hemad Razavi, vd, Ordna Bolån.
När det gäller bostadspriserna de kommande sex månaderna ökade andelen som tror på ”stigande” priser med tre (3) procentenheter i november. Samtidigt minskade andelen som tror på ”sjunkande” priser med två (2) procentenheter.
Dessa förändringar gör att kvoten mellan optimister och pessimister stärks markant – från 108 procent i oktober till 144 procent i november. Det innebär att det nu finns 144 procent fler optimister än pessimister, eller uttryckt på ett annat sätt: cirka två och en halv (2,5) optimister för varje (1) pessimist.
“Utvecklingen med fler optimister ger understöd till fortsatt stigande priser.”, säger Hemad Razavi, vd, Ordna Bolån.
”Det är ganska odramatiska förändringar i hushållens förväntningar. De som tror ränta och inflation kan gå upp framöver är något fler än de som tror de kan gå ned, men en majoritet räknar med att de kommer att ligga kvar kring nuvarande nivåer. Därmed är det också ganska många som föredrar bunden bolåneränta. Det är intressant att boprisförväntningarna, som varit dalande tidigare under året, verkar ha vänt något uppåt under hösten. Möjligen är det en lite tydligare vändning på gång på bostadsmarknaden”, säger Tor Borg, analyschef CityMark
”Novembermätningen visar en tydlig vändning i hushållens framtidstro. Stabilare räntor, fallande inflation och lugnare signaler i nyckeltalen gör att många nu upplever större kontroll över sin privatekonomi. Att nöjdheten med bolåneräntor ökar med hela åtta procentenheter beror därför inte bara på marginellt lägre räntor, utan på att osäkerheten har minskat”, menar Shoka Åhrman, sparekonom och strateg SPP.
”Vi ser särskilt att tidigare neutrala hushåll nu svänger över i en mer positiv riktning, något som kan förstärkas av höstens budgetbesked och diskussioner om kostnadslättnader som sänkt matmoms. Samtidigt fortsätter inflationsförväntningarna att falla, vilket ger en mer stabil och hållbar förväntansbild framåt. Sammantaget tyder detta på en gradvis normalisering av hushållens ekonomiska förväntansbild”, säger Shoka Åhrman.
”Det är intressant att se den ökade optimismen i november månads Bolånebarometer – de höga nivåerna av nöjdhet med dagens räntenivå, samt stor tilltro till ökade bostadspriser visar att ett viktigt grundfundament för en fungerande bostadsmarknad börjar falla på plats – nämligen tilltro till framtiden”, menar Erik Wikander, vd Svensk Fastighetsförmedling.
”Vi ser inom Svensk Fastighetsförmedling en november med fler visningar och många intressenter, men samtidigt präglas bostadsmarknaden fortsatt av en avvaktan från kunderna. Men när intresset ökar, kommer tempot att skruvas upp in på det nya året. Vi är fortsatt i en situation där de flesta behöver sälja sin nuvarande bostad innan de kan köpa ny, vilket gör att optimismen har viss eftersläpning på affärsvolymen”, säger Erik Wikander, vd Svensk Fastighetsförmedling.
Om undersökningen
Statistik baseras på en riksrepresentativ månatlig undersökning genomförd av marknads-undersökningsföretaget Nepa bland allmänheten 25–59 år i Sverige under perioden januari 2023 – nov 2025. Varje månad svarar ca 1 000 respondenter Bolånebarometerns frågor.
Ordna Bolån är ett varumärke under firma Ordna AB. Ordna AB grundades 2014 och är ett Bostadskreditinstitut under Finansinspektionens tillsyn med tillstånd att förmedla konsumentkrediter (“privatlån”) och bostadskrediter (“bolån”) enligt lagen (2016:1024) om verksamhet med bostadskrediter.
Ordna Bolån kommer, i samband med behandlingen av låneansökan, att ta del av och behandla personuppgifter som lämnas av dig och/eller som inhämtas av tredje parter (t.ex. från kreditupplysningsföretag och kreditgivare som prövar din ansökan).
Behandlingen avser huvudsakligen följande personuppgifter:
Behandling av personuppgifter är ett nödvändigt led i behandlingen av din låneansökan. Detta innebär att vi, om du inte tillhandahåller personuppgifter enligt ovan och/eller samtycker till att vi inhämtar kreditupplysning från UC, kan komma att sakna möjlighet att behandla din låneansökan.
Ordna Bolån är personuppgiftsansvarig för den behandling som sker av dina personuppgifter.
Fullständig information om vår behandling av personuppgifter hittar du i vår policy för behandling av personuppgifter.
Vi samlar in data om trafik på vår hemsida med hjälp av cookies. Mer information om cookies hittar du under länken /Ordna Bolån.
Ordna Bolån är en låneförmedlare som tillhandahåller en tjänst där du kan inhämta och jämföra låneerbjudanden från flera olika kreditgivare och på så vis hitta lånealternativ som är anpassade till dina förhållanden.
Genom att inge en låneansökan uppdrar du åt Ordna Bolån att, baserat på de uppgifter som du lämnat till oss samt som vi inhämtat från tredje parter (t.ex. kreditupplysningsföretag), efterfråga låneerbjudanden hos våra samarbetspartners.
Genom att inge en låneansökan ger du Ordna Bolån fullmakt att inhämta information om ditt låneärende från långivare med ändamålet att vi ska kunna fullgöra vårt uppdrag som låneförmedlare. Genom att inge en låneansökan ger du Ordna Bolån också fullmakt att å dina vägnar i den mån det går diskutera och förhandla långivarnas erbjudanden för att tillse dina önskemål. T.ex. ger du oss fullmakt att inhämta lånevillkor som långivare erbjuder dig och eventuella statusuppdateringar med din låneansökan. Du ger oss också rätten att – när du önskar – be banken ändra lånebelopp och försöka få ner räntan ytterligare.
Du ansvarar för att eventuella medsökande informeras om innehållet i dessa villkor.
När du gör en låneansökan via Ordna Bolån, www.ordnabolan.se, så görs en beställning av kreditupplysning hos Upplysningscentralen AB (“UC”). UC kommer i samband med detta att registrera en enda kreditupplysning– oavsett hur många långivare som tar del av din ansökan. Detta i enlighet med Ordna Bolån:s avtal med UC och långivarna.
För varje långivare som tar del av din kreditupplysning kommer du att få hem en omfrågandekopia. Omfrågandekopiorna skickas enligt lag ut till din folkbokföringsadress och/eller till registrerad e-brevlåda. Omfrågandekopior har ingen inverkan på din UC score.Även om du får hem ett flertal omfrågandekopior så är det alltså bara en UC som kommer att registreras.
Några av de långivare som vi samarbetar med kan välja att göra en egen kreditupplysning hos andra kreditupplysningsföretag än UC (t.ex. Bisnode, Instantor eller Creditsafe). Eventuella sådana kreditupplysningar registreras/syns inte på din kreditupplysning hos UC och påverkar därmed inte din UC score.
Genom att skicka en ansökan bekräftar du följande gällande dig själv och medsökande:
Om du/din medsökande är en person i politiskt utsatt ställning måste du mejla oss information om detta på info@ordnabolan.se och vi kan då dela denna uppgift med långivare för att effektivisera låneprocessen.
* Person i politiskt utsatt ställning definieras enligt lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism som personer som har eller (någon gång under de 18 senaste månaderna) har haft någon av följande befattningar:
1. stats- eller regeringschefer, ministrar samt vice och biträdande ministrar,
2. parlamentsledamöter,
3. domare i högsta domstolen, domare i konstitutionella domstolar eller andra rättsliga organ på hög nivå vilkas beslut endast undantagsvis kan överklagas,
4. högre tjänstemän vid revisionsmyndigheter och ledamöter i centralbankers styrande organ,
5. ambassadörer, beskickningschefer samt höga officerare i försvarsmakten,
6. personer som ingår i statsägda företags förvaltnings-, lednings- eller kontrollorgan, eller
7. funktion i ledningen i en internationell organisation.
** Familjemedlem definieras enligt lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism som make, registrerad partner, sambo, barn och deras makar, registrerade partner eller sambor samt föräldrar.
*** Kända medarbetare definieras enligt lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism som 1) en person som, enligt vad som är känt och det finns anledning att förmoda, gemensamt med en person i politiskt utsatt ställning är verklig huvudman till en juridisk person eller som på annat sätt har haft nära förbindelser med en person i politiskt utsatt ställning, eller 2) en person som ensam är verklig huvudman till en juridisk person som, enligt vad som är känt eller det finns anledning att förmoda, egentligen har upprättats till förmån för en person i politiskt utsatt ställning.
Ordna AB har en ansvarsförsäkring hos IF Skadeförsäkring AB (publ), 516401-8102, Barks väg 15, 106 80, Stockholm, 0771-430000, www.if.se. Krav riktade mot Ordna AB kan riktas direkt mot försäkringsgivaren för de fall ersättning ej har utgått från Ordna AB.
Ordna Bolån är ett varumärke under firma Ordna AB. Ordna AB grundades 2014 och är ett Bostadskreditinstitut under Finansinspektionens tillsyn med tillstånd att förmedla konsumentkrediter (“privatlån”) och bostadskrediter (“bolån”) enligt lagen (2016:1024) om verksamhet med bostadskrediter.
Information om vår behandling av personuppgifter
Ordna AB värnar om att upprätthålla ett högt integritetsskydd för kunder, leverantörer, samarbetspartners och anställda samt andra personer vars uppgifter behandlas inom ramen för vår verksamhet. Vi kan erhålla personuppgifter från våra kunder, leverantörer/samarbetspartners, anställda samt allmänt tillgängliga källor, såsom offentliga register. Behandling av personuppgifter sker alltid i enlighet med gällande dataskyddsregelverk.
Den 25 maj 2018 började EU:s dataskyddsförordning samt dataskyddslagen att tillämpas. De nya regelverken har medfört ett förstärkt skydd för den vars personuppgifter behandlas och ställer fler och hårdare krav på de företag, organisationer och myndigheter som behandlar personuppgifter.
Ändamål med behandling av personuppgifter och uppgiftsminimering
Vår behandling av personuppgifter sker med följande samt andra därmed förenliga ändamål:
a) Tillhandahålla kreditförmedling samt relaterade tjänster till våra kunder.
b) Tillhandahålla kundtjänst och, i förekommande fall, hantera klagomål.
c) Informera om och marknadsföra våra tjänster till befintliga och potentiella kunder, inkl. direktmarknadsföring.
d) Kund- och marknadsanalyser avseende vara tjänster samt kvalitetsuppföljning.
e) Hantera kontakter med befintliga och potentiella framtida leverantörer, samarbetspartners och myndigheter.
f) Vidta åtgärder enligt lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
g) Ekonomi- och personaladministration samt rekrytering av personal.
h) Kontinuitets- och beredskapsplanering.
i) Hantering av frågor och andra kontakter som tagits med oss.
Vi samlar endast in information som är nödvändig för de angivna ändamålen.
Laglig grund för behandlingen
Behandling av personuppgifter får endast ske om det finns en laglig grund enligt dataskyddsförordningen eller, i förekommande fall, annan författning (t.ex. lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism).
Behandling av uppgifter om kund som gjort kreditansökan sker generellt med den rättsliga grunden att behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra våra förpliktelser enligt vårt avtal med kunden samt att vi är skyldiga att dokumentera utförandet av tjänsten och uppgifter om kunden enligt lagen om viss verksamhet med konsumentkrediter samt lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Vid ansökan om försäkring kan kund, utöver vad som angivits ovan, behöva lämna uppgifter om sin hälsa. Uppgifter om hälsa behandlas med stöd av samtycke från kunden.
Uppgifter om såväl befintliga som potentiella kunder behandlas också med grund i att vi har ett berättigade intressen av att utveckla, marknadsföra och administrera våra tjänster och verksamheter.
Vi behandlar även personuppgifter för att administrera våra kontakter med företrädare för befintliga och potentiella leverantörer, personer som söker anställning samt myndigheter och andra personer som tar kontakt med oss. Behandlingen grundas i dessa fall i regel på att vi har ett berättigat intresse av att behandla uppgifterna.
Om vår personuppgiftsbehandling grundas på våra berättigade intressen genomför vi alltid en intresseavvägning mellan våra intressen och den registrerades intressen av integritet och grundläggande friheter och rättigheter. Om den registrerade har invänt mot behandlingen tar vi hänsyn till dennes inställning i bedömningen. Behandlingen är i dessa fall endast tillåten om våra intressen av behandlingen väger särskilt tungt.
Behandlingens varaktighet
Personuppgifter om kunder behandlas under minst den tid som vi är skyldiga att bevara uppgifterna enligt lagen om viss verksamhet med konsumentkrediter och andra författningar som reglerar vår verksamhet. Behandlingen kan emellertid pågå under längre tid om vi bedömer att vi har ett eller flera berättigade intressen av att fortsätta behandlingen som väger tyngre än den registrerades intressen (t.ex. om uppgifterna är nödvändiga för att vi ska kunna tillvarata eller försvara rättsliga anspråk). Normalt innebär detta att personuppgifter avseende våra kunder gallras mellan tre-tio år efter det att vårt förmedlingsuppdrag avslutats.
Andra typer av personuppgifter gallras regelbundet enligt vår gallringspolicy utifrån huruvida behandlingen fortsatt är nödvändig utifrån ändamålen med behandlingen.
Personuppgifter som behandlas för marknadsföring av våra tjänster gallras inom tre år. För att kunna erbjuda kundanpassad marknadsföring och dela information som har kundnytta på individuell nivå så behövs i enskilda fall t.ex. uppföljning på upp till tre år genom mejl. Ett exempel på detta är när kund har haft en betalningsanmärkning som omöjliggjort att få det önskade lånet beviljat – betalningsanmärkningen går bort efter tre år och vi behöver därför anpassa mejlpåminnelser för det.
Särskilt om direktmarknadsföring
Registrerade personer har alltid rätt att anmäla till oss om de motsätter sig att deras personuppgifter används för direktmarknadsföring. Vi har inte för avsikt att göra marknadsföring som stör eller är opersonlig och därmed inte har nytta för den enskilda kunden. Vi är dessutom restriktiva med antalet kontakter för annars urvattnas vår möjlighet att nå ut med viktiga budskap till kunderna.
Mottagare av personuppgifter och personuppgiftsbiträden
För att fullfölja vårt uppdrag mot dig som kund lämnar du samtycke till Ordna Bolån att vidarebefordra till långivarna den information vi inhämtar så att långivarna ska kunna behandla personuppgifterna för avsett ändamål (kreditgivning). Du lämnar också samtycke att i det fall du väljer att gå vidare med ett specifikt låneerbjudande har långivaren rätt att ta kontakt med dig. Vardera part – bank / Ordna Bolån- bestämmer ändamålen för sin behandling av personuppgifter utan inflytande av den andre parten. Ordna Bolån är personuppgiftsansvarig för sin behandling av personuppgifter rörande förmedling av låneansökningar och långivaren är personuppgiftsansvarig för sin behandling av personuppgifter som rör kreditgivning. Vardera Part är ansvarig för sin respektive behandling av personuppgifter och ingen part ska således anses utgöra biträde åt den andre partens vägnar. Om du vill ha information hur våra långivare behandlar dina personuppgifter hittar du det längre ner under “Personuppgiftspolicyer långivare”.
Personuppgifter lämnas i samband med att en kund gör en kredit- eller försäkringsansökan ut till banker, och i förekommande fall, försäkringsbolag eller försäkringsförmedlare, som vi samarbetar med och vars grundkrav överensstämmer med kundens ansökan. Vi kan, under förutsättningar som följer av lag, även komma att lämna ut personuppgifter till myndigheter och andra externa parter.
Vi anlitar inom ramen för vår verksamhet uppdragstagare som behandlar personuppgifter för vår räkning. Uppdragstagare anlitas bl.a. för att tillhandahålla tjänster avseende hosting och datalagring (t.ex. molntjänster i USA genom Microsoft Azure), kommunikationslösningar för telefon (Leaddesk – gallras inom 6 månader), sms (Twilio – 7 dagar) och e-post (MailChimp – 3 år) samt personal- och ekonomiadministration. Alla uppdragstagare som behandlar personuppgifter för vår räkning omfattas av personuppgiftsbiträdesavtal som säkerställer att personuppgifter behandlas i enlighet med gällande regelverk. Vi anlitar inom ramen för vår verksamhet en uppdragstagare som hanterar systemkritiska IT-miljöer – uppdragstagaren tillhandahåller tjänster som systemunderhåll och systemutveckling.
För att fullfölja vårt uppdrag mot dig som kund – bland annat genom påminnelser och marknadsföring – delas begränsade delar av dina uppgifter (t.ex. mejladress och förnamn) med MailChimp, Facebook, Microsoft Ads och Google Inc. Denna behandling av dina personuppgifter gör vi med stöd av en så kallad intresseavvägning där vi har bedömt att behandlingen inte kränker din integritet på väsentligt sätt. Du har – enligt nedan – närsomhelst rättigheten att avsäga dig denna marknadsföring varvid dessa uppgifter gallras.
Behandling av personuppgifter i tredje land
Vi strävar efter att vår behandling av personuppgifter så långt som möjligt ska ske inom EU/EES. I viss omfattning sker dock behandlingen i tredje land (bl.a. i USA pga molntjänsten Microsoft Azure). Oavsett i vilket land behandling av personuppgifter sker vidtar vi alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att skyddsnivån är densamma som inom EU/EES. I de fall personuppgifter behandlas utanför EU/EES garanteras skyddsnivån antingen genom ett beslut från EU-kommissionen om att landet ifråga säkerställer en adekvat skyddsnivå eller genom användandet av s.k. lämpliga skyddsåtgärder. Exempel på lämpliga skyddsåtgärder är godkänd uppförandekod i mottagarlandet, standardavtalsklausuler eller bindande företagsinterna regler.
De registrerades rättigheter
Dataskyddsförordningen innehåller regler som innebär att en fysisk person (den registrerade) alltid har rätt att kostnadsfritt få tillgång till de personuppgifter som vi behandlar om denne i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format. I vissa fall finns också rätt för den registrerade att få personuppgifter överförda till sig samt att, när det är tekniskt möjligt, begära att sådan överföring sker direkt från oss till en ny personuppgiftsansvarig. Vidare har den registrerade rätt att få del av uppgifter om bl.a. för vilka ändamål behandlingen sker, varifrån uppgifterna har hämtats, vilka kategorier av uppgifter som behandlas, de mottagare eller kategorier av mottagare till vilka uppgifterna lämnats eller ska lämnas ut, den förutsedda period som behandlingen kommer att pågå samt dennes rättigheter enligt dataskyddsförordningen. Den registrerade har också rätt att begära rättelse av felaktiga personuppgifter och att komplettera ofullständiga uppgifter.
Om vi behandlar personuppgifter trots att behandlingen inte längre är nödvändig utifrån de angivna ändamålen med behandlingen, har den registrerade i regel rätt att begära att vi utan onödigt dröjsmål ska radera uppgifterna. Detsamma gäller när behandlingen grundas på att den registrerade samtyckt till behandlingen. I vissa fall har den registrerade också rätt att begära att vi ska begränsa vår behandling av dennes personuppgifter. Om personuppgifterna lämnats ut av oss till en extern mottagare (t.ex. ett personuppgiftsbiträde, en leverantör/samarbetspartner eller en myndighet) är vi skyldiga att underrätta mottagaren om den registrerades begäran, om detta är möjligt och inte medför en oproportionerlig arbetsinsats.
Vill du ansöka om att få dina uppgifter raderade kan du följa denna länk.
Vill du ansöka om att få en export av de uppgifter vi har sparat kan du följa denna länk.
Om du anser att ett fel begåtts i vår hantering av personuppgifter har du också möjlighet att inge klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (“IMY”, tidigare Datainspektionen).
Kontaktuppgifter
Om du har frågor kring vår behandling av personuppgifter kan du kontakta oss på adressen Ordna AB, Vasagatan 28, 112 20 Stockholm och telefonnumret 020-25 26 26. Du kan även skicka e-post till info@ordnabolan.se.
Personuppgiftspolicyer långivare
Långivare – Bolån
Långivare – Privatlån
Ordna Bolån är ett varumärke under firma Ordna AB. Ordna AB grundades 2014 och är ett Bostadskreditinstitut under Finansinspektionens tillsyn med tillstånd att förmedla konsumentkrediter (“privatlån”) och bostadskrediter (“bolån”) enligt lagen (2016:1024) om verksamhet med bostadskrediter.
Ordna Bolån kommer, i samband med behandlingen av låneansökan, att ta del av och behandla personuppgifter som lämnas av dig och/eller som inhämtas av tredje parter (t.ex. från kreditupplysningsföretag och kreditgivare som prövar din ansökan).
Behandlingen avser huvudsakligen följande personuppgifter:
Behandling av personuppgifter är ett nödvändigt led i behandlingen av din låneansökan. Detta innebär att vi, om du inte tillhandahåller personuppgifter enligt ovan och/eller samtycker till att vi inhämtar kreditupplysning från UC, kan komma att sakna möjlighet att behandla din låneansökan.
Ordna Bolån är personuppgiftsansvarig för den behandling som sker av dina personuppgifter.
Fullständig information om vår behandling av personuppgifter hittar du i vår policy för behandling av personuppgifter.
Vi samlar in data om trafik på vår hemsida med hjälp av cookies. Mer information om cookies hittar du under länken /Ordna och i Personuppgiftspolicyn.
Ordna Bolån är en låneförmedlare som tillhandahåller en tjänst där du kan inhämta och jämföra låneerbjudanden från flera olika banker och långivare (tillsammans “kreditgivare”) och på så vis hitta lånealternativ som är anpassade till dina förhållanden.
Genom att inge en låneansökan uppdrar du åt Ordna Bolån att, baserat på de uppgifter som du lämnat till oss samt som vi inhämtat från tredje parter (t.ex. kreditupplysningsföretag), efterfråga låneerbjudanden hos våra samarbetspartners.
Genom att inge en låneansökan ger du Ordna Bolån fullmakt att inhämta information om ditt låneärende från långivare med ändamålet att vi ska kunna fullgöra vårt uppdrag som låneförmedlare. Genom att inge en låneansökan ger du Ordna Bolån också fullmakt att å dina vägnar i den mån det går diskutera och förhandla långivarnas erbjudanden för att tillse dina önskemål. T.ex. ger du oss fullmakt att inhämta lånevillkor som långivare erbjuder dig och eventuella statusuppdateringar med din låneansökan. Du ger oss också rätten att – när du önskar – be banken ändra lånebelopp och försöka få ner räntan ytterligare.
Du ansvarar för att eventuella medsökande informeras om innehållet i dessa villkor.
När du gör en låneansökan via Ordna Bolån, www.ordnabolan.se, så görs en beställning av kreditupplysning hos Upplysningscentralen AB (“UC”). UC kommer i samband med detta att registrera en enda kreditupplysning – oavsett hur många långivare som tar del av din ansökan. Detta i enlighet med Ordna Bolåns avtal med UC och långivarna.
För varje långivare som tar del av din kreditupplysning kommer du att få hem en omfrågandekopia. Omfrågandekopiorna skickas enligt lag ut till din folkbokföringsadress och/eller till registrerad e-brevlåda. Omfrågandekopior har ingen inverkan på din UC score. Även om du får flertal omfrågandekopior så är det alltså bara en UC som kommer att registreras.
Några av de långivare som vi samarbetar med kan välja att göra en egen kreditupplysning hos andra kreditupplysningsföretag än UC (t.ex. Bisnode, Instantor eller Creditsafe). Eventuella sådana kreditupplysningar registreras/syns inte på din kreditupplysning hos UC och påverkar därmed inte din UC score.
Genom att skicka en ansökan bekräftar du följande gällande dig själv och medsökande:
Om du/din medsökande är en person i politiskt utsatt ställning måste du mejla oss information om detta på info@ordnabolan.se och vi kan då dela denna uppgift med långivare för att effektivisera låneprocessen.
* Person i politiskt utsatt ställning definieras enligt lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism som personer som har eller (någon gång under de 18 senaste månaderna) har haft någon av följande befattningar:
1. stats- eller regeringschefer, ministrar samt vice och biträdande ministrar,
2. parlamentsledamöter,
3. domare i högsta domstolen, domare i konstitutionella domstolar eller andra rättsliga organ på hög nivå vilkas beslut endast undantagsvis kan överklagas,
4. högre tjänstemän vid revisionsmyndigheter och ledamöter i centralbankers styrande organ,
5. ambassadörer, beskickningschefer samt höga officerare i försvarsmakten,
6. personer som ingår i statsägda företags förvaltnings-, lednings- eller kontrollorgan, eller
7. funktion i ledningen i en internationell organisation.
** Familjemedlem definieras enligt lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism som make, registrerad partner, sambo, barn och deras makar, registrerade partner eller sambor samt föräldrar.
*** Kända medarbetare definieras enligt lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism som 1) en person som, enligt vad som är känt och det finns anledning att förmoda, gemensamt med en person i politiskt utsatt ställning är verklig huvudman till en juridisk person eller som på annat sätt har haft nära förbindelser med en person i politiskt utsatt ställning, eller 2) en person som ensam är verklig huvudman till en juridisk person som, enligt vad som är känt eller det finns anledning att förmoda, egentligen har upprättats till förmån för en person i politiskt utsatt ställning.
Ordna Bolån är ett varumärke under firma Ordna AB. Ordna AB grundades 2014 och är ett Bostadskreditinstitut under Finansinspektionens tillsyn med tillstånd att förmedla konsumentkrediter (“privatlån”) och bostadskrediter (“bolån”) enligt lagen (2016:1024) om verksamhet med bostadskrediter.
Information om vår behandling av personuppgifter
Ordna AB värnar om att upprätthålla ett högt integritetsskydd för kunder, leverantörer, samarbetspartners och anställda samt andra personer vars uppgifter behandlas inom ramen för vår verksamhet. Vi kan erhålla personuppgifter från våra kunder, leverantörer/samarbetspartners, anställda samt allmänt tillgängliga källor, såsom offentliga register. Behandling av personuppgifter sker alltid i enlighet med gällande dataskyddsregelverk.
Den 25 maj 2018 började EU:s dataskyddsförordning samt dataskyddslagen att tillämpas. De nya regelverken har medfört ett förstärkt skydd för den vars personuppgifter behandlas och ställer fler och hårdare krav på de företag, organisationer och myndigheter som behandlar personuppgifter.
Ändamål med behandling av personuppgifter och uppgiftsminimering
Vår behandling av personuppgifter sker med följande samt andra därmed förenliga ändamål:
a) Tillhandahålla kreditförmedling samt relaterade tjänster till våra kunder.
b) Tillhandahålla kundtjänst och, i förekommande fall, hantera klagomål.
c) Informera om och marknadsföra våra tjänster till befintliga och potentiella kunder, inkl. direktmarknadsföring.
d) Kund- och marknadsanalyser avseende vara tjänster samt kvalitetsuppföljning.
e) Hantera kontakter med befintliga och potentiella framtida leverantörer, samarbetspartners och myndigheter.
f) Vidta åtgärder enligt lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
g) Ekonomi- och personaladministration samt rekrytering av personal.
h) Kontinuitets- och beredskapsplanering.
i) Hantering av frågor och andra kontakter som tagits med oss.
Vi samlar endast in information som är nödvändig för de angivna ändamålen.
Laglig grund för behandlingen
Behandling av personuppgifter får endast ske om det finns en laglig grund enligt dataskyddsförordningen eller, i förekommande fall, annan författning (t.ex. lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism).
Behandling av uppgifter om kund som gjort kreditansökan sker generellt med den rättsliga grunden att behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra våra förpliktelser enligt vårt avtal med kunden samt att vi är skyldiga att dokumentera utförandet av tjänsten och uppgifter om kunden enligt lagen om viss verksamhet med konsumentkrediter samt lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Vid ansökan om försäkring kan kund, utöver vad som angivits ovan, behöva lämna uppgifter om sin hälsa. Uppgifter om hälsa behandlas med stöd av samtycke från kunden.
Uppgifter om såväl befintliga som potentiella kunder behandlas också med grund i att vi har ett berättigade intressen av att utveckla, marknadsföra och administrera våra tjänster och verksamheter.
Vi behandlar även personuppgifter för att administrera våra kontakter med företrädare för befintliga och potentiella leverantörer, personer som söker anställning samt myndigheter och andra personer som tar kontakt med oss. Behandlingen grundas i dessa fall i regel på att vi har ett berättigat intresse av att behandla uppgifterna.
Om vår personuppgiftsbehandling grundas på våra berättigade intressen genomför vi alltid en intresseavvägning mellan våra intressen och den registrerades intressen av integritet och grundläggande friheter och rättigheter. Om den registrerade har invänt mot behandlingen tar vi hänsyn till dennes inställning i bedömningen. Behandlingen är i dessa fall endast tillåten om våra intressen av behandlingen väger särskilt tungt.
Behandlingens varaktighet
Personuppgifter om kunder behandlas under minst den tid som vi är skyldiga att bevara uppgifterna enligt lagen om viss verksamhet med konsumentkrediter och andra författningar som reglerar vår verksamhet. Behandlingen kan emellertid pågå under längre tid om vi bedömer att vi har ett eller flera berättigade intressen av att fortsätta behandlingen som väger tyngre än den registrerades intressen (t.ex. om uppgifterna är nödvändiga för att vi ska kunna tillvarata eller försvara rättsliga anspråk). Normalt innebär detta att personuppgifter avseende våra kunder gallras mellan tre-tio år efter det att vårt förmedlingsuppdrag avslutats.
Andra typer av personuppgifter gallras regelbundet enligt vår gallringspolicy utifrån huruvida behandlingen fortsatt är nödvändig utifrån ändamålen med behandlingen.
Personuppgifter som behandlas för marknadsföring av våra tjänster gallras inom tre år. För att kunna erbjuda kundanpassad marknadsföring och dela information som har kundnytta på individuell nivå så behövs i enskilda fall t.ex. uppföljning på upp till tre år genom mejl. Ett exempel på detta är när kund har haft en betalningsanmärkning som omöjliggjort att få det önskade lånet beviljat – betalningsanmärkningen går bort efter tre år och vi behöver därför anpassa mejlpåminnelser för det.
Särskilt om direktmarknadsföring
Registrerade personer har alltid rätt att anmäla till oss om de motsätter sig att deras personuppgifter används för direktmarknadsföring. Vi har inte för avsikt att göra marknadsföring som stör eller är opersonlig och därmed inte har nytta för den enskilda kunden. Vi är dessutom restriktiva med antalet kontakter för annars urvattnas vår möjlighet att nå ut med viktiga budskap till kunderna.
Mottagare av personuppgifter och personuppgiftsbiträden
För att fullfölja vårt uppdrag mot dig som kund lämnar du samtycke till Ordna Bolån att vidarebefordra till långivarna den information vi inhämtar så att långivarna ska kunna behandla personuppgifterna för avsett ändamål (kreditgivning). Du lämnar också samtycke att i det fall du väljer att gå vidare med ett specifikt låneerbjudande har långivaren rätt att ta kontakt med dig. Vardera part – bank / Ordna Bolån- bestämmer ändamålen för sin behandling av personuppgifter utan inflytande av den andre parten. Ordna Bolån är personuppgiftsansvarig för sin behandling av personuppgifter rörande förmedling av låneansökningar och långivaren är personuppgiftsansvarig för sin behandling av personuppgifter som rör kreditgivning. Vardera Part är ansvarig för sin respektive behandling av personuppgifter och ingen part ska således anses utgöra biträde åt den andre partens vägnar. Om du vill ha information hur våra långivare behandlar dina personuppgifter hittar du det längre ner under “Personuppgiftspolicyer långivare”.
Personuppgifter lämnas i samband med att en kund gör en kredit- eller försäkringsansökan ut till banker, och i förekommande fall, försäkringsbolag eller försäkringsförmedlare, som vi samarbetar med och vars grundkrav överensstämmer med kundens ansökan. Vi kan, under förutsättningar som följer av lag, även komma att lämna ut personuppgifter till myndigheter och andra externa parter.
Vi anlitar inom ramen för vår verksamhet uppdragstagare som behandlar personuppgifter för vår räkning. Uppdragstagare anlitas bl.a. för att tillhandahålla tjänster avseende hosting och datalagring (t.ex. molntjänster i USA genom Microsoft Azure), kommunikationslösningar för telefon (Leaddesk – gallras inom 6 månader), sms (Twilio – 7 dagar) och e-post (MailChimp – 3 år) samt personal- och ekonomiadministration. Alla uppdragstagare som behandlar personuppgifter för vår räkning omfattas av personuppgiftsbiträdesavtal som säkerställer att personuppgifter behandlas i enlighet med gällande regelverk. Vi anlitar inom ramen för vår verksamhet en uppdragstagare som hanterar systemkritiska IT-miljöer – uppdragstagaren tillhandahåller tjänster som systemunderhåll och systemutveckling.
För att fullfölja vårt uppdrag mot dig som kund – bland annat genom påminnelser och marknadsföring – delas begränsade delar av dina uppgifter (t.ex. mejladress och förnamn) med MailChimp, Facebook, Microsoft Ads och Google Inc. Denna behandling av dina personuppgifter gör vi med stöd av en så kallad intresseavvägning där vi har bedömt att behandlingen inte kränker din integritet på väsentligt sätt. Du har – enligt nedan – närsomhelst rättigheten att avsäga dig denna marknadsföring varvid dessa uppgifter gallras.
Behandling av personuppgifter i tredje land
Vi strävar efter att vår behandling av personuppgifter så långt som möjligt ska ske inom EU/EES. I viss omfattning sker dock behandlingen i tredje land (bl.a. i USA pga molntjänsten Microsoft Azure). Oavsett i vilket land behandling av personuppgifter sker vidtar vi alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att skyddsnivån är densamma som inom EU/EES. I de fall personuppgifter behandlas utanför EU/EES garanteras skyddsnivån antingen genom ett beslut från EU-kommissionen om att landet ifråga säkerställer en adekvat skyddsnivå eller genom användandet av s.k. lämpliga skyddsåtgärder. Exempel på lämpliga skyddsåtgärder är godkänd uppförandekod i mottagarlandet, standardavtalsklausuler eller bindande företagsinterna regler.
De registrerades rättigheter
Dataskyddsförordningen innehåller regler som innebär att en fysisk person (den registrerade) alltid har rätt att kostnadsfritt få tillgång till de personuppgifter som vi behandlar om denne i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format. I vissa fall finns också rätt för den registrerade att få personuppgifter överförda till sig samt att, när det är tekniskt möjligt, begära att sådan överföring sker direkt från oss till en ny personuppgiftsansvarig. Vidare har den registrerade rätt att få del av uppgifter om bl.a. för vilka ändamål behandlingen sker, varifrån uppgifterna har hämtats, vilka kategorier av uppgifter som behandlas, de mottagare eller kategorier av mottagare till vilka uppgifterna lämnats eller ska lämnas ut, den förutsedda period som behandlingen kommer att pågå samt dennes rättigheter enligt dataskyddsförordningen. Den registrerade har också rätt att begära rättelse av felaktiga personuppgifter och att komplettera ofullständiga uppgifter.
Om vi behandlar personuppgifter trots att behandlingen inte längre är nödvändig utifrån de angivna ändamålen med behandlingen, har den registrerade i regel rätt att begära att vi utan onödigt dröjsmål ska radera uppgifterna. Detsamma gäller när behandlingen grundas på att den registrerade samtyckt till behandlingen. I vissa fall har den registrerade också rätt att begära att vi ska begränsa vår behandling av dennes personuppgifter. Om personuppgifterna lämnats ut av oss till en extern mottagare (t.ex. ett personuppgiftsbiträde, en leverantör/samarbetspartner eller en myndighet) är vi skyldiga att underrätta mottagaren om den registrerades begäran, om detta är möjligt och inte medför en oproportionerlig arbetsinsats.
Vill du ansöka om att få dina uppgifter raderade kan du följa denna länk.
Vill du ansöka om att få en export av de uppgifter vi har sparat kan du följa denna länk.
Om du anser att ett fel begåtts i vår hantering av personuppgifter har du också möjlighet att inge klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (“IMY”, tidigare Datainspektionen).
Kontaktuppgifter
Om du har frågor kring vår behandling av personuppgifter kan du kontakta oss på adressen Ordna AB, Vasagatan 28, 112 20 Stockholm och telefonnumret 020-25 26 26. Du kan även skicka e-post till info@ordnabolan.se.
Personuppgiftspolicyer långivare
Långivare – Bolån
Långivare – Privatlån
Något gick fel, din ansökan skickades inte in till oss. Vänligen börja om eller ring oss på 020252626.