Avvikande öppettider:

Sveriges nationaldag 6 juni: Stängt

Ordnas Bolånebarometer mars 2024: Inflationsoron minskar markant

Ordnas Bolånebarometer mars 2024: Inflationsoron minskar markant

Ordna Bolåns månatliga undersökning Bolånebarometern genomförd av Nepa visar att andelen som tror på stigande inflationstakt minskar med 5 procentenheter samtidigt som andelen som tror på oförändrad inflationstakt ökar med 8 procentenheter. Optimismen speglas också vad gäller förväntningar på bostadspriserna – nu tror 4 av 10 på stigande priser inom ett halvår. Tron på bättre tider ökar också populariteten för rörlig ränta. Samtidigt ökar andelen som tycker priserna är för dyra. Det skriver Hemad Razavi, vd, Ordna Bolån.

Bolånebarometern från Ordna Bolån undersöker varje månad svenskars uppfattning om bostads- och bolånemarknaden. Undersökningen är riksrepresentativ och genomförs av Nepa. Statistik baseras på en riksrepresentativ månatlig undersökning genomförd av marknadsundersökningsföretaget Nepa bland allmänheten 25–59 år i Sverige under perioden januari 2023 – februari 2024. Varje månad svarar ca 1000 respondenter Bolånebarometerns frågor.

Omnämnanden och intervjuer i medierna:
Bostadsrättsnytt – Allt fler ser rörlig boränta som bästa alternativet
Mäklarvärlden – Svenskarnas oro minskar

Artikeln nedan är skriven av Ordnas vd Hemad Razavi.

Förutsättningarna är goda för bostadsmarknaden

Datan i mars visar att vi har börjat inse att inflationstakten har mattats av. Från februari till mars är det 5% färre som tror på en stigande inflationstakt och 8% fler som tror på en oförändrad inflation de närmaste sex månaderna. Dvs de som var negativa har blivit mer neutrala. Det är hoppingivande för den svenska ekonomin för konsumenterna börjar i allt högre utsträckning tro på framtiden. Detta illustreras i den vänstra grafen med de ljusgröna ytan längst ner och den mörkgröna färgen i mitten.

Inflationstakten de närmastre 6 månaderna

Vad gäller bostadspriserna blir det också lite tydligare. Något fler (+2%) tror på stigande priser och något färre (-2%) tror på fallande priser. Det illustreras i den andra grafen.

Bostadspriserna de närmastre 6 månaderna

Samtidigt är det allt färre (-4%) som tror på stigande räntor och dessa har flyttat över till (+4%) att tro på oförändrade räntor framöver.

Sammantaget ger denna data grund för en bra förutsättningar för bostadsmarknaden. Bostadsmarknaden är varm och den breda massan börjar inse det. Vi kan vänta oss många fler affärer framöver och också stigande priser.

Rörliga räntor är med rätta i ropet

Bolånebarometern undersöker också populära bindningstider och hinder folk ser på bostadsmarknaden.

mars 2024: Ska man binda räntan eller välja rörligt

Att rörligt blir mer populärt (+5%) beror primärt på Riksbankens signaler om räntesänkningar, och min bedömning är att rörligt just nu är det rätta valet. I början av året såg 2-åringen mer intressant ut än idag.

“Det är för dyrt att köpa”

Mars 2023: Hinder till att köpa byta bostad

Att fler tycker priserna är för dyra beror sannolikt på att man tror att priserna har fallit mer än vad de har. Många får nog en chock när ens flyttplaner värmts upp

Nuläget

Det största orosmomentet jag ser är att Riksbanken inte agerar i maj eller juni. Då finns en risk att inflationen faller under inflationsmålet om två procent. Detta kommer i sin tur skada svensk ekonomi vilket i förlängningen drabbar bostadsmarknaden.

Hemad Razavi
Vd och grundare, Ordna Bolån